قصص رعب قصيرة بالعامية
قصص رعب قصيرة بالعامية | رعب نص الليل |
قصة رعب قصيرة | داخل المشرحة
التليفون بيرن كان مدير المشرحة اللي انا شغال فيها أمن ، استغربت جداً انوا بيكلمني في يوم الإجازة بتاعي وكمان كان اول يوم سحور عشان كان اول يوم رمضان بكره ، فتحت عليه وقالي " الو يا تامر النهاردة تكون عندى في المشرحة " اتفجأت باللي قاله !! دا انا بستني اليوم ده ، رديت وقولتله " ازاى يا دكتور اشرف مانت عارف اني إجازتي النهاردة وكنت عايز اتسحر مع مراتي وعيالي " رد وقال " معلش يا تامر الامر طأري ومحتاجك وهعوضك مكان اليوم ده بأسبوع بحاله إجازة " قولتله " تمام يا دكتور شوية واكون عندك " ..
دخلت اخدت دش ولبست ونزلت ركبت العربية بتعتي ومشيت علي المشرحة ، لما وصلت المشرحة رحت للدكتور أشرف لقيته كان جامع كل الدكاترة وكأن في مشكلة كبيرة حصلت ، اول ما شافني نده عليا وفض الإجتماع ، قولتله " ايه يا دكتور حصل إيه!؟" رد عليا وقال " سمعت عن الجثة اللي اتحركت جوا الحمام " رديت عليه وقولتله " هو انا بس اللي سمعت عليها يا دكتور ! دى الناس كلها عرفت بتتكلم علي الجثة دى واللي حصلها " ..
رد عليا الدكتور وقال " الجثة دى هتكون في المشرحة دى النهاردة ولازم يكون عليها حماية مشددة لانها خاصة بناس كبيرة وهما موصيين عليها جدا " ..
جسمي اترعش فجأة وقولتله " بتقول إيه يا دكتور ! انت عايزني احرص الجثة دى ولوحدى ، رد وقالي " لا ما هيبقي معاك واحد تاني من الأمن بس انت الوحيد اللي بطمن لما تكون موجود في الأمن " ..
قولتله " يا دكتور انت عارف إيه حكاية الجثة دى واتحرقت ازاى وليه ! ، حسيته ان عارف لكن هو اتكلم وهو بيحاول يكذب عليا " لا معرفش بس هيا اتحرقت عادى يعني "
رديت وقولتله " أقولك اللي الناس بتقوله وكمان قنوات التلفيزيون أكدته الجثة اتحرقت بفعل فاعل وبيقولك الفاعل ده مش من الأنس ..
اول ما قولت الكلمة " مش من الأنس " الكهربأ قطعت فجأة، بصراحة حسيت بخوف شديد جدا ومش مسترح وبالذات بعد ما الكهربأ قطعت وانا بتكلم في الموضوع ده بس ده ممكن يكون هادى يعني ..
اشتغلت مكينة الكهربأ الاحطياطية ، الدكتور قالي " متصدقش الكلام ده وبعدين افتكر ان احنا داخلين علي الشهر الكريم يعني مفيش الكلام ده فيه و افتكر كمان ان في اسبوع اجازة ..
قعد يقنعني لحد ما وفقت بس كنت حاسس بخوف اول مرة احس بيه لأن انا شغال امن المشرحة بقالي خمس سنين وكانت بتيجي جثث محروقة ومتقطعة ومكنتش ببقي خايف ولا حاجة بس المرة احساس الخوف كان موجود وكأن قلبي كان بيحذرني من حاجة هتحصل ..
الجثة وصلت المشرحة بعد ما فيه حاجة رهيبة حصلت في عربية الإسعاف اللي كانت فيها الجثة ، لقيوا الاتنين بتوع الاسعاف اللي بيركبوا ورا مع الجثة لقيوهم ميتين بسقطة قلبية ، الدكتور قال انهم شافوا حاجة وقفت قلبهم فجأة ومقدروش يستحملوا من المنظر ، انا بعد اللي سمعته سبت المشرحة وروحت جرى علي البيت ، لقيت التليفون بيرن كان الدكتور أشرف رديت عليه لقيته قال " إيه يا تامر فينك !"
قولتله " فالبيت وبصراحة يا دكتور مش هقدر اعمل اللي بتقول عليه ده بعد اللي حصل " رد وقال " يا تامر اللي حصل للممرضين بتوع الاسعاف قضاء وقدر عادى يعني "
قولتله " الاتنين في مرة واحدة يا دكتور !!" رد وقال " ليك اجازة شهر كامل بعد تخلص مهمتك اى خدمة " ..
بصراحة كنت عايز الشهر الراحة ووافقت من غير تفكير تاني ..
رحت المشرحة وقعدت حارص قدام الغرفة اللي فيها الجثة
اللي اتنين اللي كانوا معاية كانوا نايمين وانا اللي كنت صاحي من القلق والخوف حاسس بحاجة هتحصل ، كنت ببص علي قزاز باب الغرفة اللي هو مش مبين حاجة غير ضلمة ، كنت عايز ادخل الحمام قومت صحيت واحد من الاتنين اللي معاية يقف مكاني لحد ما ادخل الحمام ، ولما دخلت الحمام بعد ثواني بالظبط سمعت صوت صريخ واستجناد من فرد الأمن..
اقرأ في: قصص رعب طويلة حقيقية
اقرأ في : روايات رعب طويلة
اقرأ في :قصص رعب حقيقية | قصص رعب طويلة
قصص رعب قصيرة بالعامية | رعب نص الليل |
قصص رعب قصيرة بالعامية الجزء الثاني
في لحظة ما سمعت الصريخ نبضات قلبي بقيت سريعة جدا ، خرجت من الحمام بسرعة عشان أشوف ايه اللي حصل ، اتصدمت من اللي شوفته ، لقيت فرد الأمن اللي وقفته مكاني لما رحت الحمام واقع علي الارض وفاقد الوعي ، ولقيت فرد الأمن اللي كان نايم قاعد وضامم رجليه وحاطت ايده علي وشه وبيقول وهو بيبكي اوى "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم " ، فضل يقرر الآية..
جريت عليه وقولتله إيه اللي حصل ، مردش عليا وفضل يبكي ويقول "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" وكان باصص ناحية باب غرفة الجثة ..
كلمت الدكتور اشرف وحكيتله علي اللي حصل وبعد شوية جه ، اللي صدمني هنا وخلاني اترعبت ان فرد الأمن اللي كان واقع علي الارض مات ، هنا تفكيري اتشتت وقلبي حسيته وقف اول ما سمعت اللي قاله الدكتور لما كشف علي فرد الأمن ، قولت للدكتور أشرف " معلش يا دكتور انا همشي وارجوك بعد اللي حصل ده انا مش هقدر أكمل الجثة دى وراها حاجة مش طبيعية " ..
الدكتور اشرف رد عليا وقال " تامر مش انت اللي تقول كده ولا تخاف من حاجة تافهة زى كده انت اجمد من كده "
حسيت انوا بيثبتني بكلامه ده ، قولتله يا دكتور " يا يعني بعد اللي حصل ده وبرضه مش مصدق ! ، الجثة دى يا دكتور بيقولك ان الجن غضب عليها فحرقها جوا الحمام وبيقولك قبل ما الجثة تموت كانت بتواجه صعوبات كتير وكانت برضه من الجن ..
الدكتور قال " يا تامر يا حبيبي كل الكلام اللي بتقولوا ملهوش اى صلة بالحقيقة هنصدق الجهل ده ونسيب العلم وبعدين الجثة دى آخرها الليلة وبعد كده هتدفن
ويا سيدي دى اخر مرة هقولك فيها اقعد ان حصل حاجة تاني أبقي امشي ، وبعدين انا مش عايزك تنسي الشهر إجازة "
مش عارف ليه وافقته زى كل مرة ، قعدت حراسة وقولت دى اخر ليلة وهتعدى أن شآء الله ، بس المرة دى قعدت حارس الغرفة دى بتاعت الجثة لوحدي ، كنت جايب سحور معايا
حطيت السحور ولسه هبدأ أكل سمعت صوت خبط في الغرفة ..
انا اول ما سمعت صوت الخبط قلبي وقف وسبت اللي كان في ايدي ووقفت علي حيلي ، كنت بحاول اسمع صوت الخبط ده وقربت من الباب كنت سامع صوت تلاجة بتفتح من التلاجات ، جسمي مكنتش عارف اسيطر عليه وقلبي بيدق جامد وفجأة الصوت سكت ، قعدت شوية بتصنت ان كان في صوت تاني لكن مكانش في صوت ، قعدت تاني عشان اتسحر بس قلقان برضه ، فجأة لقيت حد بيحاول يفتح الباب من جوا وبيحرك اوكرت الباب ولقيت دخان خارج من تحت الباب ، في اللحظة دى محستش غير وانا بجري بأقصي سرعة وبخرج من المشرحة ، ولاحظت وانا خارج بدخان كتير خارج من المشرحة ..
روحت البيت وقفلت الباب وكنت حاسس اني بردان وجسمي بيترعش ومراتي كانت بتغطيني وبتسألني ايه اللي حصل ، قعدت شهر كامل في البيت خايف اخرج وكانوا بيجبولي شيوخ وبيقولوا ده ممسوس ، كنت بشوف في الغرفة بتعتي جثة محروقة ، كنت بصرخ لما كنت بشوفها ، حسيت ان الجثة واللعنة اللي وراها مش عايزين يسبوني ويمكن دلوقتي بقيت كويس شوية لكن احساس الخوف لسه موجود . انتهت.
اقرا في :قصة رعب قصيرة مليئة بأحداث الخوف والإثارة
اقرأ في :قصص رعب قصيرة مكتوبة
اقرأ في : قصة رعب أحداث حقيقية | لعنة القرين
اقرأ في: قصص رعب في المقابر | نباش القبور
اقرأ في: قصص رعب طويلة بالعامية | العراف
اقرأ في: قصة رعب عالم الأموات | مذكرات جثة
ضع تعليقك هنا لتشارك في صنع المحتوى